W wielu branżach robotnicy muszą pracować w pozycji stojącej, chodząc i/lub przenosząc ciężary.
Eksperci są zgodni, że maty mogą znacznie podnieść wydajność pracy, zwiększyć zadowolenie pracowników, zredukować ilość absencji i przewlekłych chorób związanych z długim przebywaniem w pozycji stojącej.

Maty antyzmęczeniowe zwanych także przeciwzmęczeniowe  mają działanie które zostało dobrze opisano w artykule Jamesa M. Kendricka w „Occupational Health & Safety” z kwietnia 1999: „Maty przeciwzmęczeniowe projektowane są, aby spowodować naturalne i niedostrzegalne kołysanie się ciała, co wywołuje nieznaczne ruchy mięśni łydek i nóg. To z kolei dobrze wpływa na krążenie krwi i zapobiega jej zastojowi w żyłach, 
co jest przyczyną odczuwania zmęczenia”.

Stanie na twardej powierzchni przez długi czas może doprowadzić do wielu problemów.


Po pierwsze, w pozycji stojącej mięśnie się obkurczają, co zmniejsza przepływ krwi. To powoduje ból mięśni i stawów oraz zastój krwi. Dodatkowo, stanie przez dłuższy czas powoduje pronację lub nadmierne spłaszczenie stóp. 
Jest to męczące i trochę bolesne, oraz może doprowadzić do zapalenia powięzi podeszwy i innych poważnych powikłań stóp. 
Najsilniejszy ból w dolnej części pleców występuje u osób stojących dziennie przez 4 godziny lub dłużej. 
Jak zauważył Kendrick, amortyzujący wpływ mat przeciwzmęczeniowych powoduje ciągłe mikroruchy stóp, co minimalizuje zastoje krwi w nogach. 
Może to przyczynić się do zmniejszenia ilości poślizgnięć i upadków.

Mata chroni także przed zimnem i wilgocią na posadzce. Istnieją powody, aby wierzyć, że mniejsze zmęczenie to także niższe prawdopodobieństwo wypadków 
i ogólnie wyższa wydajność. Inne korzyści to mniej roboczodniówek straconych na skutek urazów, mniejsze wypłaty z ubezpieczeń zdrowotnych oraz zgodność z nowymi wymaganiami BHP. 
Zbyt intensywne amortyzowanie może mieć także skutek negatywny.

Za duża „miękkość” lub zbytnie uginanie się w rzeczywistości zwiększa zmęczenie, ponieważ mięśnie są przepracowane. 
Ekstremalnym przykładem będzie tutaj bieganie po plaży. 
Maty podłogowe wykonywane są w taki sposób, aby zwiększać zadowolenie pracownika i jego wydajność.

Badania naukowe


Dyskomfort i zmęczenie kończyn dolnych wywołany długim pozostawaniem w pozycji stojącej jest problemem często identyfikowanym, 
lecz rzadko dokumentowanym.

We wczesnych badaniach, takich jak Morgora (1972), wykazano, że częstość występowania bólu dolnej części pleców jest najwyższa u pracowników, którzy regularnie każdego dnia roboczego pozostawali w pozycji stojącej przez dłużej niż cztery godziny. Bousseman et al. 
(1982) zwrócili uwagę, że stanie przez długi czas jest bezpośrednią przyczyną bólu i dyskomfortu. 
Późniejsze badania przeprowadzone przez dr Marka Redferna i dr Dona Chaffina z Centrum Ergonomii Uniwersytetu Michigan w 1988 r. oraz Paulę Hinnen 
i Stephana Konza z Wydziału Inżynierii Przemysłowej Uniwersytetu Stanowego Kansas w 1994 r. podkreślały różnice pomiędzy staniem na posadzkach twardych i miękkich.

Wnioski z obu badań były zgodne: maty mają znaczny wpływ na zmęczenie i komfort w różnych częściach ciała. Niedawne badania przeprowadzone przez prof. dr Redha Taiara (2011) z Uniwersytetu w Reims (Francja) pokazały wpływ stosowania mat przeciwzmęczeniowych na mechanikę ludzkiego ciała w środowisku pracy.

Obserwując pracowników i mierząc nacisk stóp u osób pozostających przez długi czas w pozycji stojącej, prof. Taiar był w stanie zidentyfikować dwie przyczyny zmęczenia i opracować dwutorowe podejście do zwalczania zaburzeń mięśniowoszkieletowych związanych z długim pozostawaniem w pozycji stojącej.

Pierwsza przyczyna zmęczenia: włókna „kopciuszki” Skutki długotrwałego stania na poziomie mięśniowo-szkieletowym rozpoczynają się od „szkolenia” mięśni.

Aby ciało pozostawało w pozycji pionowej, czyli stojącej mięsnie zostały automatycznie wyszkolone. Taka pionowa postawa jest zakorzeniona w naszym 
układzie nerwowomięśniowym i za każdym razem wykorzystujemy wówczas te same mięśnie i to nieświadomie. Automatyczne działanie mięśni zapisane jest w naszym mózgu i realizowane systematycznie. 
Włókna mięśniowe biorące udział w tych czynnościach zwane są także włóknami „kopciuszkami”, ponieważ będą pracować nawet, kiedy są zmęczone… 
Jest to początek problemów mięśniowo-szkieletowych (ból, przykurcze, zapalenie ścięgien…).